Binnen loopbaanbegeleiding kan je met de ACT methode leren om op een doelgerichte manier loopbaankeuzes te maken. Je kan leren aanwezig te zijn in het hier en nu, waardengericht te denken en te handelen. Je kan leren om oncontroleerbare zaken te aanvaarden door er ruimte aan te geven en ze gewoon aanwezig te laten zijn.
Extra rust in je hoofd en in je hart krijg je er gratis bij!

ACT, staat voor ‘Acceptance & Commitment therapy’ en wordt als therapievorm gebruikt in de geestelijke gezondheidszorg. ACT wordt beschouwd als de 3de generatie gedragstherapie. ACT richt zich niet zozeer tot het reduceren van psychische klachten maar op het functioneel hiermee leren omgaan. ACT blijkt heel doeltreffend te zijn binnen de psychische hulpverlening omdat het een efficiënte (= niet- tijdsrovende) therapievorm is die concrete handvatten aanreikt om waardevolle keuzes te leren maken naar de toekomst toe zonder zich te laten handicaperen door bepaalde gedachten en gevoelens.

ACT bestaat uit zes verschillende processen / vaardigheden, vaak uitgebeeld in het ACT-hexaflex (Zes kernprocessen naar Hayes et al. 2006):

Acceptatie:                     Ruimte maken voor vervelende ervaringen en gevoelens

Defusie:                          Afstand nemen van je gedachten

Het Zelf:                         Flexibel omgaan met je zelf(beeld)

Hier en Nu:                   Aandacht voor het hier en nu

Waarden:                      Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt.

Toegewijd Handelen:  Investeren in je waarden.

Deze ACT-vaardigheden zorgen er samen voor dat iemand psychologisch flexibeler wordt, meer persoonlijke veerkracht kan ontwikkelen. Bij ACT wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden.

  • ACT kan zeker ingezet worden binnen LOOPBAANBEGELEIDING om
  • keuzestress te verminderen
  • gerichter en efficiënter te werken
  • meer gemotiveerde, toekomste gerichte en langere termijn keuzes te maken
  • psychologische flexibiliteit te verhogen
  • rust te ervaren door acceptatie van oncontroleerbare zaken
  • rust te ervaren omdat de keuzes gebaseerd zijn op een waardengericht leven

 

CONCREET

onderneem je een zoektocht naar je waarden op professioneel vlak. In 2de tijd leer je deze waarden om te buigen naar keuzes/doelen en actie te ondernemen op korte en langere termijn. Je leert belemmerende professionele gedachten te identificeren, er ruimte aan te geven en er niet mee te versmelten. Je leert jezelf ook telkens de vraag te stellen of bepaalde gedachten je verder helpen op weg naar een professioneel waardevoller leven. Je leert ook aanvaarden dat bepaalde gevoelens/sensaties er mogen zijn zonder er naar te handelen. Je leert ook meer te kijken naar het hier en nu door mindfulness-oefeningen toe te passen.

Op de website van ACT IN ACTIE vind je meer uitleg over ACT en je kan al kennismaken met enkele metaforen en oefeningen. https://www.actinactie.nl
Je kan ook de gratis ACT COACH-app (Engelstalig) downloaden op je smartphone, hier leer je ook meer over ACT, krijg je mindfulnessoefeningen, leer je waarden te identificeren en leer je ACTIE te ondernemen.

Stephanie De Munck
Klinisch neuropsychologe- psychodiagnosticus en loopbaancoach
Coördinator groepspraktijk PsyNetWorks te Aalst
www. psynetworks.com
stephanie.demunck@telenet.be
0486/111216

Delen